Konstvandring på Glashotellet
Välkommen till hotellets virtuella konstvandring. Här kommer du att få lära dig mer om konstobjekten på hotellet och formgivarna bakom dessa.
Vart befinner du dig?
Hotellobby/Reception
Linnéa Art Restaurant
Lounge
Utegård
Glasbaren
Trapphall/Atrium
Spa
Utsida/fasad
Kosta Boda Art Hotel, glashotellet i Småland, invigdes den 27 juni 2009. Det saknades ett riktigt bra hotell i Glasriket samtidigt som det behövdes en utställningslokal för Kosta Bodas konstglas – och så föddes idén till Kosta Boda Art Hotel. Här bor du mitt i en konstglasutställning – och allt är till salu! Ät bland konsten, sov med konsten, simma med konsten – ja här andas du bokstavligen konst – dygnet runt!
Sju av Kosta Bodas kända formgivare fick möjligheten att designa en yta var på hotellet, samt en hotellkorridor med hotellrum. Det resulterade i olika uttryck och en färgsprakande hyllning till det svenska konstglaset.
Hotellobby/reception – designad av Bertil Vallien
Välkommen in i hotellets lobby, det rum som oftast möter våra gäster först. Lobbyn är designad av ingen mindre än världskändisen Bertil Vallien som finns representerad i konsthallar och på muséer världen över. Visste du att Bertil bland (mycket) annat har smyckat den svenska ambassaden i Washington DC?
Känslan som Bertil vill förmedla när man kliver in i lobbyn är glasets ursprung och bruksmiljön i glashyttan. Golvet är gjort av varmvalsad plåt med stora tydliga skruvar, allt för att tillsammans med ljuskronans 600 munblåsta glaskupor och de “glödande” orangea fåtöljerna, anknyta till bruksmiljön.
Spektakulära ”glödande” fåtöljer DUNE i orange glasfiber från Scandiform påminner om den glödande glasmassan, som vid 1100 grader väntar på att få bearbetas.
Som avskärmning till den pampiga ljuskronan finns ett stort järnbord under den. Bara bordsskivan väger 650 kilo(!!) och är specialtillverkad av en duktig smed vid namn Lars Larsson.
Mest uppseendeväckande i lobbyn är nog den gigantiska lampkronan som består av 600 stycken munblåsta glasdroppar i en smideskorg. Det sägs att tre stycken har gått sönder när städpersonalen på hotellet har dammat den. Lampkronan väger 800 kg och hängdes lågt så att den också syns väl utifrån, där den lyser i all sin prakt.
Bertils tavlor i lobbyn är målade i varma färger med en gammal teknik; så kallad enkaustik, en metod från romartiden där man använder bivax. Panelerna är smyckade med gjutna skulpturer, och alla är till salu.
De är specialtillverkade för att få plats på väggen. Säljs en tavla får köparen vackert vänta tills Bertil tillverkat en ny som kan hängas på plats.
”Jag gör båtar därför att dess form är vacker. Den innehåller både mystik och symbolik. Båten är att resa och livet är från början till slut en seglats.”
Ofta har vi en av Bertils berömda gjutna båtar stående i lobbyn. Bertil jobbar med mycket detaljer och mytologiska symboler, där varje symbol har sin egen berättelse – ta dig en ordentlig titt på de handtillverkade detaljerna inuti båtarna.
Bertil har skapat den största och dyraste skulpturen som någonsin producerats på Kosta Boda. Det är en tre meter lång båt i glas, värderad till en miljon dollar ”One Million Dollar Boat”. Det var i maj 2016 som Bertil Vallien, tillsammans med två assistenter, antog en av sina största utmaningarna någonsin. De gjöt denna mystiska båt i glas, som har ställts ut på en av världens största konstmässor i Chicago.
”Jag gör båtar som sjunker. Sjunker genom minnen och drömmar. Jag gör båtar som inte behöver latituder. De navigerar som förglasade kärl mot fantasins horisonter. En behållare för Moses och en för vikingahövdingen. Resenären måste lita på den tunna hud som är det enda som skiljer henne från det okända.”
Bertils båtar kräver nogrann planering och tar månader att förbereda. De gjuts i stora sandformar. Bara avkylningsprocessen tar sex veckor att svalna i formarna och då får man hålla tummarna att de inte spricker, för då är det bara att börja om…
De första sandgjutna båtarna som Bertil gjöt var i mitten av 1980-talet. Hans första visningar av dessa fartyg skapade ett stort internationellt intresse. De ställdes först ut på det ansedda Heller Gallery i New York och i Australien. Strax därefter presenterades båtarna i prestigefyllda konstmagasin såsom ”Corning Museums New Glass Review”.
Linnéa Art Restaurant – designad av Ulrica Hydman Vallien
Det finns få människor i Sverige som inte känner igen konstnären Ulrica Hydman Valliens uttryck och motiv. Symboler i form av ormar och tulpaner ofta målade direkt på glaset, väggen eller objektet. Ulrica är otroligt folkkär och har designat allt från tyger till brandsläckare, påskägg och flygplansvingar.
När man kliver in i restaurangen ser man tydligt att det är Ulrica som designat den. Stora avskiljare av glas delar av rummet och Ulrica har målat direkt på glasväggarna, vilket ger en känsla av att man klivit rakt in i konstverket.
21 meter färgglada vepor i tyg på väggarna med Ulricas typiska motiv i form av tulpaner och ormar.
Även andra formgivare får husera med sina skulpturer i restaurangen. Det är till exempel Lena Bergström som har designat den lilla baren av glas i restaurangen.
Ulrica har också designat de offentliga toaletterna utanför restaurangen. Här på damtoaletten – rosa glaskakel.
Glaskakel på herrarnas toalett utanför restaurang Linnéa. Turkost kakel av glas.
Tavla av Ulrica Hydman Vallien.
Ulrica gick bort den 21 mars 2018 och lämnade ett stort hål efter sig och hon är ovärderlig för oss på Kosta Boda.
Ulrica Hydman Vallien gick på Konstfack 1958–1962 i Stockholm där hon läste keramik och glas. Hennes lärare där var bland annat Stig Lindberg. Vid Konstfack träffade hon även sin blivande make Bertil Vallien. Ulrica är en allkonstnär, mest känd för sina glas- och akrylmålningar, men hon producerade även keramik, akvareller och textilier.
Hon började som keramiker men sina största framgångar som konstnär har hon vunnit som glasformgivare. Hon är en av de 50 konstnärer runt om i världen som har utsmyckat British Airways flygflotta. Hennes design kan man finna på allt från flygplansstjärtar till servetter, porslin, biljetter och brevpapper.
Ulrica debuterade 1972 som glaskonstnär. I protest mot en konservativ bransch – som ofta ifrågasatte hennes djärva idéer – bestämde hon sig för att debutera med ”Råttskålen”. Den var tänkt att passa som exklusiv gåva, men hon dekorerade glasskålen med stora svarta råttor och skålen ratades omedelbart av ledningen och sattes aldrig i produktion.
Loungen
I hotellets lounge kan du slå dig ner och verkligen betrakta konstverken. Oavsett om solen skiner genom glastaket eller om snön ligger tjock så är det en häftig upplevelse, nästan som att det inte fanns något tak.
Konsten i hotelloungen är glaskonst från Orrefors eller Kosta Bodas formgivare. Här är konsten mer föränderlig och loungen används som utställningshall.
I loungen brukar det dukas upp för konferensfika eller fest. Lokalen används som en utställningshall där alla Orrefors eller Kosta Bodas formgivare kan ställa ut sina verk, därför skiftar konsten härinne ofta.
Lena Bergströms praktfulla kristallampor Bracelet gnistrar i taket.
Lena Bergström är en av Sveriges mest prisbelönta och produktiva formgivare. Konstglas, bruksglas, belysning, textilier, smycken och offentliga utsmyckningar. Inget verkar omöjligt för henne. I Lenas konstglas ser man tydligt hennes fascination för slipad kristall. Tillsammans med Kosta Bodas skickliga glasblåsare och slipmästare tänjer hon ständigt på glasets gränser.
”Glasets unika egenskaper och glashantverkarnas yrkesskicklighet inspirerar mig till att försöka åstadkomma storverk, men samtidigt vill jag att slutprodukterna ska vara naturligt vackra.”
Lena har bland annat designat den lilla baren av glas i restaurangen och kristallamporna ”Bracelet” som hänger i glastaket i loungen.
På väggen i loungen hänger Kjell Engmans ”Djävulstavlor”. Kjell Engman gjorde 13 tavlor av 13 synonymer till ”djävulen” det resulterade i tavlor som ”Bockfot”, ”Belsebub” och ”Horn-Per”. Idag finns inte alla 13 kvar eftersom många har köpts av våra gäster.
Utegården- designad av Göran Wärff
Från loungen tar du dig ut till hotellets innergård. Här kan du slå dig ner i solen med en kopp kaffe och beundra Göran Wärffs färgglada konst. Göran fick en utmaning att designa innergården då det var fyra ventilationstrummor som tog mycket plats. Han valde att klä trummorna i trä och göra dem till en del av konsten.
Göran finner inspiration av naturen och återbruk. Titta på bordsskivorna, de består av Görans återvunna konstglas. Metoden heter glasfusing och den bemästrar Göran fantastiskt bra. På kvällarna är bordsskivorna upplysta.
Visste du att Göran är producion designer till den australiensiska filmen ”the Last Wave”?
Träklädda ventilationstrummor och många gamla detaljer från glasbruket har återanvänts. Liksom bordsskivorna som är ett återbruk av Görans eget konstglas.
Ventilationstrummorna var en utmaning säger Göran. Han förvandlade dem till skulpturer genom att måla rören i starka färger och klä dem i ekribbor i olika geometriska former som på kvällen silar färgat ljus. Runt vissa byggde han bänkar. Helst ska man se gården på kvällen, när såväl trummorna som borden och Himlastegen är belysta.
Här kan man ana belysningen i ventilationstrummorna nattetid.
Mot husfasaden lutar Himlastegen – eller Stairway to Heaven. En fantastisk kontrast mellan det rostiga järnet, det perfekt slipade glaset och färgerna på stegen.
Visste du att för att färga glasmassan använder man olika metaller som rostas till ett puder och som blandas med glasmassan – eller mäng som den också kallas, som betyder blandning på tyska. Cobalt ger en blå färg, silver en röd, guld en brungul och järn en grå färg. Våra konferensrum är uppkallade efter dessa metaller.
Himlastegen var en idé som Göran länge velat förverkliga, med stegpinnar av mångfärgat och vridet överfångsglas, sammanhållna av corténstål, som rostar vackert. Här ser man vilken fin kontrast man får mellan det rostiga järnet och det klara glaset.
Nedanför Himlastegen på ett podium står en staty som Heter Carl von Linné. Ser du ansiktet i glaset?
Här ser man tydligt Carl von Linnés ansikte. Anledningen till att just Linné står staty här är att han nämligen gjorde ett stopp i Kosta på sin väg till Öland år 1741.
Idén till dessa maffiga hängmattor av glas fick Göran när han skulle göra en utställning med temat svensk sommar. Hängmattorna symboliserar havets rörelse som förstärks av den fina sandbädden där en vacker glasdroppe vilar.
Få har en sådan känsla för glasmassan som Göran Wärff, som alltid värnat om de klassiska mästarkunskaperna inom glasblåsning och slipning. Ljusets spel i de klara glasvolymerna och de oändliga optiska fenomen som uppstår då glaset bryter ljuset är ett ständigt återkommande tema i Göran Wärffs produktioner. Utöver glaset i sig själv är naturen, och ljusets spel i naturen, hans andra huvudsakliga inspirationskälla.
Den tre ton tunga baren av koboltblått glas, är hotellets naturliga samlingspunkt.
Kjell har alltid drömt om att få sitta mitt i en balett och därför kallas borden Baletten.
Glasskulpturen ”Veckobaren”, med flaskor som slokar åt olika håll, men som sträcker på sig mitt i. Den är en hyllning till Kjells kompis som alltid oroar sig över morgondagen. det är uselt i början av veckan, blir bättre på mitten för att sedan bli dystert igen framåt slutet.
Barstolarna av glas är uppvärmda och belysta med LED-ljus. Kjell tycker om att kombinera det konstnärliga med tekniska lösningar.
Det är otroligt mycket detaljer överallt, man hittar ständigt nya saker som man inte lagt märke till tidigare. Här en närbild av en fisk i glasbaren.
Det här är inte istappar, som många tror, det är solens strålar som skär genom vattenytan.
På väggen hänger skulpturen ”I see you”, en glasinstallation bestående av 124 st glasfioler, formade och målade som ett öga. Det ger en känsla av att ögat följer varje rörelse i baren.
Lampor vid bardisken, formade som dykartuber och de färgade ”rören” i taket är vass som ligger på vattenytan.
”Glasmagikern” Kjell Engman är en outtröttlig glaskonstnär med gränslös fantasi och berättarglädje som får fritt utlopp i såväl bruks- som konstglas. Kjell Engman hämtar inspiration från djurriket och musikens värld. Han arbetar ofta med större installationer där han även använder sig av element som ljud och ljus. Kjell Engman är flitigt anlitad för offentliga utsmyckningar både nationellt och internationellt.
Trapphall/atrium – designat av Anna Ehrner
Trapphallen består av en mjuk svängd trappa i röd ek. Men det som drar blicken till sig är Anna Ehrners tretton meter(!!) höga bladspel ”Mina hängande trädgårdar”. Skulpturen intar tre våningar!
Kvällstid är bladen trolskt upplysta underifrån.
Dagtid får bladen i glas krispigt solljus via takfönstret.
”Mina hängande trädgårdar” består av 300 st glasblad i grönt och gult. Bladen är en symbol för Småland, med fräsch, frisk grönska.
Skulptur av Anna Ehrner.
Annas glasserie ”Line” är en av Kosta Bodas försäljningssuccéer. ”Line” kom till redan 1981 men är fortfarande en favorit för många. ”Line” tillsammans med Bertil Valliens ”Chateau” är de två mest sålda servisglasen för Kosta Boda.
Visste du att Anna under sin tid på Konstfack hade Bertil Vallien som lärare?
”Chateau” av Bertil Vallien.
Anna Ehrner, född 1948 i Danderyd är en svensk formgivare och glaskonstnär. Hon har även arbetat som lärare på Konstfack.
Anna Ehrner är en experimentell och sparsmakad stilist som kännetecknas av sitt enkla men kraftfulla formspråk och sin förmåga att med ett sparsamt användande av färger uppnå stor färgprakt. Färgade slöjor inne i glasmassan har blivit ett särskilt kännetecken för Ehrner, liksom det ringlande glaset som återfinns i serierna Basket och Energy. Anna står bakom flera försäljningssuccéer som servisen Line och skålserien Contrast och på senare tid Basket och Cup Cake.
”För mig är hyttan skapelsen. Här föds, formas och lever glaset. Jag vill ta vara på glasets egna liv, arbeta med det och inte emot det. Följa glasmassan, kraften, som inte går att tygla, men samtidigt se det enkla och subtila.”
Spa
Åsa Jungnelius har designat inomhusdelen av spaanläggningen med väntrum, behandlingsrum och spareception. Miljön andas storstad och lyx, som en boudoir mitt i granskogen med speglar, guld och gigantiska nagellack som ger en förförisk känsla av shopping och dekadens.
Åsa Jungnelius överdimensionerade nagellack möter dig när du går ner till spaavdelningen.
Omgiven av behandlingsrum tronar soffan i guld, med hög glamourfaktor: ”Jag imiterar gärna äkta material, fuskguld ger mig samma glädje som äkta bergsguld”, säger Åsa.
I hotellrummen, liksom i spaavdelningen, finns det installationer av Åsa.
”De rosa påsarna som hänger i spa-delen kan ses enbart som vackra föremål, eller så kan man tänka sig att de rymmer hud och fett som blev över efter behandlingen…”
Till dekoren hör också kedjor av glas.
”Jag åtekommer ofta till kedjorna i glas och deras flertydiga budskap, antingen som något som håller ihop oss eller binder oss fast. Men samtidigt är de i glas och är alltså bara på låtsas; något som man närsomhelst kan bryta sönder och ta sig loss ur om man bara vill.”
Då Kosta Boda skulle nyanställa 2007 föll valet på Åsa Jungnelius. En konstnär som vill utmana den rådande smaken och har kallats glasfeminist. Åsa tillhör den nya generationen formgivare på Kosta Boda i Småland. Det var just i Småland som hon började sin grundliga utbildning inom glas vid Orrefors glasskola. Hon blev glasblåsare, ett yrke som kräver skicklighet, precision och känsla. Därefter bar det av till England, Kenya, Italien och USA innan hon slutligen hamnade på Konstfack i Stockholm.
Åsa har gjort sig känd för sitt suggestiva konstnärskap som genom åren resulterat i ett stort antal utställningar, vissa med konstnärkollektivet WeWorkInAFragileMaterial som hon tillhör. Innan hon knöts till Kosta Boda profilerade hon sig bland annat med jättelika läppstift i glas. Hennes syfte är att diskutera konsumtion. Med en provokativ konst lyfter Åsa politiska frågor om könsroller, estetiska hierarkier och konsumtion – hotellets kanske mest politiska formgivare.
Inomhusdelen av poolområdet är designad av Kjell Engman (som också designat Glasbaren). Den ovala formen på poolen är lånad från romerska bad, och med vattenytan i höjd med golvet får rummet harmoni mellan stolta pelare.
Liksom i Glasbaren så har Kjell byggt upp en miljö i spaavdelningen med koppling till vatten. Hoppande glasfiskar bakom ett porlande vattenfall.
I alla hotellrum finns det glashandfat av Kjell Engman. Handfaten är en mini-variant av den stora inomhuspoolen i spaavdelningen.
Men det är bara i de hotellrum som Kjell har designat – som det är en fisk i handfatet.
I botten av stora inomhuspoolen finns inglasade sarkofager med fantasieggande fynd. En konstutställning – under vattnet!
De tre sarkofagerna i mitten är fasta installationer, medan lådorna längst poolens innerkanter går att öppna från utsidan, som byrålådor. Tanken är att om ett företag har konferens här så ska man kunna placera företagets egna produkter eller logotyper här.
I fönstret hänger Kjell Engmans frodiga badänglar.
Utomhusdelen av spaavdelningen är designad av Göran Wärff (som också designat hotellets utegård).
Här ser vi (liksom på hotellets utegård) Görans glasfusing och återbruk. Glasväggarna vid utomhuspoolen är en remake av Görans eget konstglas.
Utsida/fasad
Huvudarkitekten av hotellet är Olof Thedin från Arkitektbolaget i Växjö och inredningsfirman som arbetade fortlöpande tillsammans med formgivarna under hela processen var Basco Interiör. Hotellet kostade ca 200 miljoner svenska kronor att bygga och konstglaset är värderat till ca 50 miljoner.
Tavla Nighthawks av Edward Hopper.
Foto: Bläck & CO för Arkitektbolaget i Växjö.
Insprationen till utsidan av Glasbaren fick arkitekterna Johannes Debus på Arkitektbolaget i Växjö, av den amerikanska konstnären Edward Hoppers målning ”Nighthawks”, där man som bretraktare har full insyn i baren. Men medan Hoppers målning representerar ensamhet ska Glasbaren istället signalera gemenskap.
På fasaden av hotellet är stavar av glas fästa. Det är totalt tre ton glas.
Glasstavarna på fasaden tänds automatiskt vid skymning.